Ugrás a tartalomra

2024-09-13 10:00 Kamaraterem

Ringató foglalkozás – Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Gáll Viktória Emese

2024-09-13 10:45 Kamaraterem

Ringató foglalkozás – Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Gáll Viktória Emese

2024-09-13 19:00 Nagyterem

Magyar rapszódia

Magyar Állami Népi Együttes - Hagyományok Háza

Mándy Ildikó

Harminc éve, a Kék Hétfő című, egész estés előadás koreografálásával, rendezésével kezdődött minden. Ez az előadás még az Artusban született, amelynek alapító tagja voltam. A Kék Hétfő elnyerte a Budapest Főváros legjobb alternatív előadás díját. Jártunk vele, nagy sikerrel, több országban is Egyiptomtól Spanyolországig. Artusos alkotótársként 15 meghatározó év telt el. Aztán elváltak útjaink és 1998-ban a 2. Veszprémi Táncfesztiválon alkotói díjat nyert XYZ című egész estés munkámmal megkezdődött az önálló, független alkotói utam, amely a mai napig tart. 

Az XYZ, az e-motion és a Szex, valóság, videó című darabjaim nagyrészt a Duna Művészegyüttes táncosaival készültek. Ezeknek az előadásoknak a bemutatói a Trafóban voltak. 

Mándy Ildikó Társulata 1999-ben alakult és évente új bemutatóval jelentkezik. Az állandó munkatársak mellett minden produkció kiegészül kreatív, alkotó gondolkodású művészekkel. Az eltelt huszonnégy év alatt a Társulat előadásai láthatóak voltak a hazai és a külföldi (Németország, Csehország, Egyiptom, Lengyelország, Szlovákia, Izrael) közönség számára egyaránt. A mozdulatok, a koreografált mozgások mellett fontosnak tartom, hogy minden előadás gondolatiságához megtaláljam a megfelelő színházi eszközöket, vizuális, zenei formákat. A film, a videó beépítése az előadásokba évtizedek óta munkáim fontos része, amiben vizuális művészek az alkotótársaim. 

Először a Shakespeare feldolgozásokban éreztem úgy, hogy elengedhetetlen számomra a szöveg használata, a mondanivaló kiemelése a szöveggel. Az első világháború 100 éves évfordulójára készült, öt éven keresztül játszott, évről-évre bővülő előadássorozat alkotói folyamatában arra kerestünk megoldásokat, hogy a történelmi emlékezet hogyan jelenhet meg a színpadon a mozgás, a zene és a szöveg együttesében. Az előadások, az alkotói kihívások mellett a kontakt improvizáció oktatása, népszerűsítése folyamatosan az életem része. 

Az első bemutatóm a Táncszínházban, 2018-ban, A macska neve című előadás volt, amely aztán az új Nemzeti Táncszínházban, a Millenárison még egy alkalommal műsorra került felújítva, A macskák nevében címmel. Második bemutatóm az új Nemzeti Táncszínházban a pandémia alatt, 2020-ban, online, majd a későbbiekben élőben is bemutatott BOZONOK - "isteni" részecskék című előadás volt. Nagy sajnálatomra nem sokszor játszottuk, pedig a nézői visszajelzések alapján is tartalmas előadás született. "Külön gyönyörűségemre szolgált, hogy a hagyományoktól eltérően egy "táncszínházi" produkció nem az "életről", hanem a "létezésről" szól, megragadó esztétikai "hang, fény, látvány, emberi tevékenység" komplexitásban." 

Szeretem, ha az előadásaimmal a vizualitás mellett, intellektuálisan is meg tudom "mozgatni" a közönséget. Szeretem, ha olyan élményekkel gazdagodva mennek haza a nézők, amelyek több napon át elkísérik, elgondolkodtatják őket. Hiszek benne, hogy az engem foglalkoztató problémák, amelyeket előadásainkban alkotótársaimmal a színpadon megfogalmazunk alapvető emberi kérdések. Igyekszünk ezeket a mozgás és a szó, valamint a vizualitás eszközeivel, új perspektívákat megmutatva, a nézőkkel közösen körüljárni. Miközben előadásunkkal hatunk a nézőkre, ők is hatnak ránk, visszakapjuk azt a rengeteg energiát, amit a darab születéséhez, mi alkotók, közösen beleadtunk. Szeretem a színpad és a nézőtér között kialakuló folyamatosan áradó energiákat, melyek - ha csak pillanatokra is - könnyebbé teszik, megszépítik életünket.

__________

Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus 

Mándy Ildikó Társulata

 

KIM NKA Millenaris Eisberg